Nyelvvizsgák német nyelvből
A német mint idegen nyelv oktatásának egyik
sajátossága volt 2006-ig, hogy diákjaink legfeljebb
a nyelvvizsga megszerzéséig tekintették fontosnak a nyelvtanulást.
Szinte kivétel nélkül mindenki kérvényezte
a nyelvórák leadását a nyelvvizsga-bizonyítvány
kézhezvétele után. Felszabaduló energiáikat
jobb esetben a felvételi tantárgyak intenzívebb tanulására
fordították. Ennek logikus következménye volt, hogy
az OKTV-n induló tanulók száma a tizet sem szokta elérni,
2005 õszén például már senki nem jelentkezett
országos versenyre német nyelvbõl. OKTV-eredményeket
tehát a nemzetiségi tagozaton regisztrálhattunk.
A kétszintû érettségi 2005-ben történt
bevezetésével a feljebb leírt állapot megváltozott:
a nyelvvizsga már nem váltja ki a az érettségit.
A diákok tanulmányainak egyik, semmiképpen nem kizárólagos
eredményességi mutatója a nyelvvizsgák számával
mérhetõ.
Új elem a nyelvvizsgák mûfajában a DSD-vizsga (Deutsches
Sprachdiplom), amelynek a sikeres letétele azt jelenti, hogy az oklevél
birtokosa németországi felsõoktatási intézményben
való továbbtanulási szándék esetén
mentesül az idegen nyelvi tudást igazoló vizsga letétele
alól. A német nemzetiségi tagozaton tanuló diákok
1997 óta vágnak neki (szinte majdnem minden esetben sikeresen)
ennek a vizsgának. A Lovassy László Gimnázium
2003-ban DSD-vizsgaközpont lett, a magyar kollégák két
németajkú kolléga bevonásával folytathatják
az elõkészületeket a vizsgákra. Így elsõ
alkalommal 2005 tavaszán 14, nem nemzetiségi tagozaton tanuló
diákunk is jelentkezett vizsgára, közülük tizenketten
szereztek oklevelet. Ezen osztályokból azóta is folyamatosan
vannak jelentkezõink és többnyire sikeres vizsgázóink.
Bövebb információk a DSD vizsgáról .
1., Nyelvvizsgák száma az érettségizõ
évfolyamokon 2008 után:
|
Német mint elsõ nyelv
|
Év
|
Matematika, informatika, AJTP, hatosztályos
csoportok
|
Nemzetiségi osztály
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
száma
|
tanulók létszáma
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
aránya
|
20081.
|
Kf2 2
Ff3 5
|
Kf 0
Ff 37
|
44
(95,4% ff)4
|
44
|
100 %
|
20095.
|
Kf 12
Ff 13
|
Kf 0
Ff 0
|
25
(52 % ff)
|
25
|
100 %
|
20106.
|
Kf 4
Ff 20
|
Kf 3
Ff 29
|
56
(87,5% ff)
|
58
|
96,5 %
|
2011.
|
Kf 14
Ff 10
|
Kf 2
Ff 33
|
59
(72,8% ff)
|
64
|
92,1 %
|
2012.
|
Kf 22
Ff 2
|
Kf 0
Ff 37
|
61
(63,9% ff)
|
67
|
91 %
|
2013. |
Kf 20
Ff 4 |
Kf 0
Ff 31 |
55
(63,6% ff) |
62 |
88,7 % |
2014. |
Kf 13
Ff 6 |
Kf 0
Ff 31 |
50
(74 % ff) |
55 |
91 % |
2015. |
Kf 8
Ff 20 |
Kf 1
Ff 27 |
56
(83,9 % ff) |
65 |
86,1 % |
2016. |
Kf 10
Ff 6 |
Kf 0
Ff 36 |
52
(80,7 % ff) |
65 |
80 % |
2017. |
Kf 12
Ff 5 |
Kf 0
Ff 31 |
48
(75 % ff) |
59 |
81,3 % |
2018. |
Kf 10
Ff 19 |
Kf 0
Ff 28 |
47
(72,5 % ff) |
51 |
92,1 % |
2019.
|
Kf 4
Ff 6
|
Kf 0
Ff 30
|
40
(90 % ff)
|
43
|
93 %
|
|
|
Német mint második nyelv
|
Év
|
Matematika, informatika, angol, AJTP tagozatos
csoportok
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
száma
|
tanulók létszáma
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
aránya
|
2008.
|
Kf 19
Ff 3
|
22
|
54
|
40 %
|
2009.
|
Kf 34
Ff 1
|
35
|
89
|
28 %
|
2010.
|
Kf 34
Ff 3
|
37
|
76
|
48.6 %
|
2011.
|
Kf 16
Ff 1
|
17
|
42
|
40,4 %
|
2012.
|
Kf 5
Ff 3
|
8
|
21
|
38 %
|
2013. |
Kf 10
Ff 9 |
19 |
34 |
55,8 % |
2014. |
Kf 6
Ff 2 |
8 |
32 |
25 % |
2015. |
Kf 9
Ff 0 |
9 |
33 |
27,2 % |
2016. |
Kf 8
Ff 2 |
10 |
32 |
31,3 % |
2017. |
Kf 12
Ff 10 |
22 |
35 |
62,8 % |
2018. |
Kf 18
Ff 4 |
22 |
43 |
51 % |
2019. |
Kf 19
Ff 10 |
29 |
54 |
53,7 % |
|
|
Összesítve
|
Év
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
száma
|
Németet tanuló diákok
száma
|
Nyelvvizsgát szerzett tanulók
aránya
|
2008.
|
66
|
98
|
67,3 %
|
2009.
|
60
|
114
|
52 %
|
2010.
|
93
|
134
|
69,4 %
|
2011.
|
76
|
106
|
71,6 %
|
2012.
|
69
|
88
|
78,4 %
|
2013. |
74 |
96 |
77,1 % |
2014. |
58 |
87 |
66,6 % |
2015. |
65 |
98 |
66,3 % |
2016. |
62 |
97 |
63,9 % |
2017. |
70 |
94 |
74,5 % |
2018. |
69 |
94 |
73,4 % |
2019.
|
69
|
97
|
71,1 %
|
1: 2008-ban az elsõ nyelves ágon csak nemzetiségi
és hatosztályos tagozat mûködött
2: Kf = középfokú (B2) nyelvvizsga
3: Ff = felsõfokú (C1) nyelvvizsga
4: A felsõfokú nyelvvizsgák aránya a szerzett nyelvvizsgákra
vonatkozik
5: 2009-ben az ötosztályos rendszerre való áttérés
miatt nem érettségizett nemzetiségi osztály, valamint
az AJTP-bõl és informatika tagozatról csak a második
nyelves ágon végeztek diákjaink
6: 2010-ben érettségizett az utolsó, hatosztályos
képzésben résztvevõ osztály
2., Nyelvvizsgák száma az érettségizõ
évfolyamokon 2008 elõtt:
Év
|
Nyelvvizsgák (német mint idegen nyelv)
|
DSD-vizsgák száma
|
Ebből sikeres
|
Nemzetiségi érettségin felsőfokú nyelvvizsga
|
Nemzetiségi érettségin középfokú nyelvvizsga
|
Nemzetiségi OKTV-döntős
|
2001.
|
86
|
31
|
30
|
29
|
2
|
3
|
2002.
|
33
|
29
|
28
|
28
|
1
|
2
|
2003.
|
39
|
32
|
29
|
32
|
0
|
2
|
2004.
|
36
|
24
|
23
|
25
|
0
|
6
|
2005.
|
82
|
44
(nemzetiségi tagozaton: 30;
nem nemzetiségi tagozaton: 14)
|
42
(nemzetiségi tagozaton: 30;
nem nemzetiségi tagozaton: 12)
|
24
|
8
|
2
|
Megjegyzések a táblázat adataihoz:
1. Látványos a visszaesés 2002-ben a
2001-es adatokhoz képest. Hogy lehetséges ez, hiszen a tanári
gárda szinte ugyanaz volt a két évfolyamon?
A változás két dologgal magyarázható:
a) Megszûnt az angol-német tagozatos osztály, amelyben nemcsak
a németet elsõ idegen nyelvként tanuló diákok
tették le jó eséllyel a nyelvvizsgát, hanem az angolosok
közül is jó néhány sikeres nyelvvizsga született.
b) 2002-tõl a felvételizõ diákok pontjaiba a felsõoktatási
intézmények csak egyetlen nyelvvizsga eredményét
számítják be plusz pontként. Ennek már 2002-ben
az lett a következménye, hogy a sikeres vizsgára esélyes
diákok sem voltak érdekeltek a vizsgázásban. Még
azok sem próbálkoztak, akiknek zsebében már ott
lapult vagy az A, vagy a B típusú nyelvvizsga. Az utolsó
idõszakban már nem a nyelvre koncentráltak, hanem arra,
hogy mindenbõl a lehetõ legtöbb pontot szerezzék meg.
2. A 2005-ös adatokban (82) már nemcsak az Idegennyelvi
Továbbképzõ Központ (Rigó utca) által
szervezett nyelvvizsgák eredményei jelennek meg. Ezenkívül
a 2006-ban érettségizõ diákjaink közül
sokan már egy évvel korábban, 2005-ben megszerezték
a nyelvvizsgát, hogy azzal kiválthassák a német
nyelvi érettségit jeles eredménnyel.
2006 januárjában iskolánkat ÖSD-vizsgaközpontként
is regisztrálták. Íly módon sikeresen vizsgázó
diákjaink nemzetközileg elismert közép-, illetve felsõfokú
nyelvvizsga-bizonyítványhoz juthatnak.Bövebb információk
az ÖSD vizsgáról .
Év
|
Nyelvvizsgák (német mint idegen nyelv)
|
DSD-vizsgák száma
|
Ebből sikeres
|
ÖSD vizsgák száma
|
Nemzetiségi érettségin felsőfokú nyelvvizsga
|
Nemzetiségi érettségin középfokú nyelvvizsga
|
Nemzetiségi OKTV-döntős
|
2006.
|
88
(ebbõl kettõ felsõfokú)
|
40
(nemzetiségi tagozaton: 30;
nem nemzetiségi tagozaton: 10)
|
40
(nemzetiségi tagozaton: 30;
nem nemzetiségi tagozaton: 10)
|
6
|
23
|
7
|
2
|
2007.
|
39
(ebbõl négyfelsõfokú -
ez a németet tanuló diákjainknak 54,9 %-a)
|
29
(valamennyien nemzetiségi tagozaton)
|
29
(valamennyien nemzetiségi tagozaton)
|
21
|
27
|
2
|
7
|
Megjegyzések a táblázat adataihoz:
1. 2006-ban hét osztály érettségizett,
ennek megfelelõen a sikeres nyelvvizsgázók létszáma
is nagyobb a korábbi évekhez viszonyítva.
2. 2007-ben négy kimenõ osztályunk volt.
*
*
© 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém
|
|
|
|
|