Matematika oktatás a Lovassy László Gimnáziumban
Képzési irányok, specialitások
Iskolánk matematikaoktatási hagyományaira
építve a 2004-ben és 2007-ben átdolgozott Pedagógiai
Program óratervei és iskolaszerkezete alapján az alábbi
szinteken tanítjuk a matematikát:
1. Speciális matematika tagozat nyelvi elõkészítõ
évvel.
Ennek a tagozatnak az a célja, hogy a tanulók
életkori sajátosságainak megfelelõ mértékben,
de intenzív módon juthassanak el a matematikai ismeretekhez.
Fejlõdjön a tanulók absztrakt és szimbolikus kommunikációs
képessége úgy, hogy alkotó módon tudják
alkalmazni a tudomány eredményeit, és késõbbi
tanulmányaik során képesek legyenek arra, hogy a szimbolikus
nyelvet magasabb szinten mûvelni is tudják.
Ezekben az osztályokban csoportbontásban, két tanárral,
osztott tananyaggal tanítjuk a matematikát. A végig magas
matematika óraszám lehetõvé teszi az emelt szintû
érettségi lehetõségén túl, a matematikaigényes
pálya választását is.
Iskolánkban 1967-tõl mûködik speciális matematika
tagozat. Az elsõ érettségizõ spec. matos. osztály
matematika tanárai Knoll János és Dr. Tomor Benedek voltak.
Az alapítási évben minisztériumi követelményeknek
kellett megfelelni: heti 10 matematika óra volt minden évfolyamon,
6 elmélet és 4 gyakorlat. Az országos szakmai munkaközösség
vezetõje Dr. Surányi János, az ELTE algebra tanszékének
professzora volt.
A jelenlegi tantestületbõl az alábbiak érettségiztek
iskolánkban matematika tagozaton:
Varga Vince (1975), Vondervisztné Kapor Ágnes (1981), Katanics
Sándorné Lengyel Zsuzsa (1979), Böcskei Ákos (1989),
Pálffy Zoltán (1989).
2. HHT-AJTP elõkészítõ-gazdagító
évvel
Az elsõ évben alacsony létszámú
csoportban, késõbb pedig csoportbontásban tanítjuk
a matematikát. Az utolsó két évben fakultáció
választási lehetõséget kínálunk,
amely lehetõvé teszi az emelt szintû érettségit
is.
3. Nyelvi elõkészítõ évvel
induló öt-évfolyamos osztályok
Az alapozó években alaptantervi tananyaggal,
csoportbontásban tanítjuk a matematikát. Az utolsó
két évben pedig fakultáció választási
lehetõséget kínálunk, közép- ill.
emelt szintû érettségire való felkészítéssel.
4. Négy évfolyamos képzés
Az elsõ két évben alaptantervi tananyaggal,
csoportbontásban tanítjuk a matematikát. Az utolsó
két évben pedig fakultáció választási
lehetõséget kínálunk, közép- ill.
emelt szintû érettségire való felkészítéssel.
( Jelenleg ez a képzési forma nem indul.)
5. Hatosztályos képzés
Az alapozó években alaptantervi tananyaggal,
csoportbontásban tanítjuk a matematikát. Az utolsó
két évben pedig fakultáció választási
lehetõséget kínálunk, közép- ill.
emelt szintû érettségire való felkészítéssel.
( Ez a képzési forma iskolánkban már nem indul.)
Az alapozó években (elsõ három
illetve két év) a tantervi követelmények a kétszintû
érettségi középszintû követelményét
feltétlenül tartalmazzák. Az emelt szintû tananyagot
csakis akkor, ha az elsõ alapozó év elsõ félévében
kiderül, hogy a csoportba sorolt tanulók többsége alkalmas
az emelt szintû "mélyítésre". A gimná-zium
utolsó két évében mindazok irányában
megnõ a követelmény, akik emelt szintû érettségit
tesznek. A tananyag is kibõvül (pl. analízis elemei,
valószínûség-számítás, számelmélet,),
és a vizsgakövetelmények is megváltoznak. Szaktárgyunk
kétszintû érettségijén a vizsgakövetelményeken
kívül a vizsgázás módjában is van különbség.
A középszintû érettségin egy 180 perces írásbelivel
megszerezhetõ az érettségi osztályzat. Az emelt
szinten a 240 perces dolgozat megírása mellett szóbeli
vizsgán számot kell adni az elméleti tudásról
is.
Óraszámaink a 2005/2006-os tanévtõl
induló osztályok óratervei alapján:
KÉPZÉSI FORMA
|
8.
|
9.
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
csoportbontás
|
speciális matematika tagozat
|
-
|
3
|
5
|
7
|
7
|
7
|
van, 2 tanár tananyagbontással
|
HTT-AJTP
|
-
|
4+1
|
3,5
|
3
|
3 v5
|
4 v 6
|
van
|
ötosztályos nyelvi
|
-
|
3
|
3,5
|
3
|
3 v 5
|
4 v 6
|
van
|
informatika
|
-
|
3
|
3,5
|
3
|
5
|
6
|
van
|
hatosztályos
|
3
|
3,5
|
3
|
3 v 5
|
4 v 6
|
-
|
van
|
Szaktárgyunk szempontjából igen fontos,
hogy a rendelkezésre álló órakeretben a 9 - 11 években
segítsük a pályairány kiválasztásában
a tanulókat. Akik az emelt szintû érettségire
készülnek, azoknak mindenképpen az utolsó két
évben 5 + 6 órás képzésben (fakultációs
képzésben) kell részesülniük. Akik a középszintû
érettségire készülnek, a két utolsó
évben 3 + 4 órában tanulják a matematikát.
Errõl a képzésrõl emelt szintû vizsgára
nem készítünk fel: a tananyag legalább 130 órában
eltér egymástól.
Emelt szintû érettségire felkészítõ
csoportra jár matematikából mindenki, aki iskolánkban
- a matematika tagozatra jár;
- az informatika tagozatra jár;
- aki a két utolsó évben fakultációra
jár matematikából.
Az emelt szintû csoportok létszáma nem lehet több
18 fõnél.
A többi tanulót (aki az utolsó két
évben 3+4 órában tanulja a matematikát) a középszintû
érettségire készítjük fel. Ezeknek a csoportoknak
a létszáma a két utolsó évben nem lehet
több 22 fõnél.
Értékelés és motiváció a matematika
órákon
Minden témában legalább 3 érdemjegy
alapján lehet témát zárni. A három jegy közül
az egyik szóbeli számonkérés, egy másik témazáró
dolgozat érdemjegye. Az írásbeli munkák esetén
ellenõrizzük a nyelvhelyességi, helyesírási
követelmények teljesítésének szintjét
is. A szóbeli számonkérésnél is fontos, hogy
a tanulók a szaknyelv kifejezéseit, nyelvi fordulatait a magyar
nyelvhelyesség szabályainak betartásával tudják
kifejezni. A szaktárgy-metodikának a matematika tanulására
vonatkozó alaphelyzeteit gyakoroltatnia kell a szaktanárnak. Különösen
a 9. osztályban, a nyelvi elõkészítõ évben
kell közösen kialakítani a matematika tanulásának
módszereit.
A matematikát megértjük, a megértett anyagot
megtanuljuk, és a megtanult tananyag alapján jutunk el
arra a szintre, hogy önállóan alkalmazni tudjuk ismereteinket.
A témazárások tanmenetben rögzített idõpontja
lehetõvé teszi az iskolai ügyrendben szabályozott
idõ-pontok betartását. A szülõk tájékoztatása
általában az ellenõrzõ könyvön keresztül
és a fogadó órákon törté-nik.
A követelmények évfolyamonkénti egységesítése
és nyilvánosságra hozása érdekében:
-
Közös témazáró dolgozatokat
iratunk.
-
A tantervekben megfogalmazott tananyagokból minden
fogalom megtanulása, a tételek kimondása és
a tanórán is feldolgozott mintafeladatok reproduktív
ismerete tartozik az elégséges szinthez.
-
A tanév végéig kijavítatlan
elégtelen témazáró osztályzat elégtelen
év végi osztályzatot jelent, függetlenül
attól, hogy más témákból milyen jeggyel
zárt a tanuló. Az elégtelen témazáró
dolgozattal - bár a téma részjegyei lehetnek jobbak,
csak elégtelen témazáró osztályzatot
lehet kapni. A javítási lehetõséget a tanárnak
egy alkalommal kötelessége megadni, de csak azután,
hogy meggyõzõdött arról, hogy a tanuló
gyakorolta a téma anyagát pl. kitûzött mintafeladatokon.
Javítás csak tanórán, vagy csoportos foglalkozásokon
szervezhetõ.
-
Jeles év végi jegyet az a tanuló
kaphat, akinek nincs hármasnál rosszabb témajegye az
év során, és a témazáró osztályzatainak
több mint a fele (csak jó és jeles témazáró
osztályzatok esetén legalább a fele) jeles.
-
Témazáró dolgozat javítási
lehetõségét célszerû megadni azoknak a
tanulóknak, akik ezt tanórai felké-szültség
reális igénye alapján kérik.
-
Témazáró osztályzattal azonos
súlyú jeles jeggyel értékelhetõ az a
tanuló, aki
- a Varga Tamás, az Arany Dániel Matematikai tanulóverseny
vagy az OKTV második fordulójára bejutott,
- a KÖMAL rendszeres feladatmegoldója;
- aki a tanév elején a munkaközösségi
munkatervben megadott témából jó szintû
pályamûvet készí-tett.
Munkaközösségünk tagjainak fontos feladata
van a pályairány helyes kiválasztásának
segítésében. Ezért a kezdõ évfolyamokon
minden szaktanár ismerteti az iskolánkban folyó matematika-oktatás
rendszerét.
Az emelt szintû érettségire elõkészítõ
csoportok választását azoknak ajánljuk,
akik
- matematikaigényes pályára készülnek,
- akik bizonytalanok ugyan a pálya-elképzelésükben,
de hajlandók képzettségüket növelni matematikából
akár huzamos erõfeszítések árán is.
Általános iskolai tehetséggondozó és
középiskolai elõkészítõ (24 órás)
szakköröket hirde-tünk meg szeptember második felében
a város és város környéki általános
iskolák 7. és 8. osztályos tanulói számára.
Ezeknek a szakköröknek az az egyik célja, hogy iskolánk
öt- és négyosztályos képzésében
a speciá-lis matematika és informatika tagozatokra utánpótlást
neveljen.
*
*
© 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém
|
|
|
|
|