KÉMIA-BIOLÓGIA ÉS TESTNEVELÉS MUNKAKÖZÖSSÉG
A. Kémia és biológia oktatás a Lovassy László Gimnáziumban
1., A biológia oktatásunk céljai és
feladatai:
-
Az eddigi ismeretekre, készségekre és
képességekre építve megismertessük a tanulókkal
az élõtermészet mûködésének
legfontosabb törvényszerûségeit.
-
Tudatosítsuk az ember ép környezetének
és egészségének elválaszthatatlan kapcsolatát.
-
Olyan természetszemléletet és biológiai
mûveltséget alakítsunk ki, melyben a biológiai
sokféleség jelentõsége alapvetõ.
-
Segítsük elõ az emberek egymás
közötti, valamint az emberek és környezetük közötti
együttélési szabályok megértését.
-
Tegyük nyilvánvalóvá, hogy a
Földünk globális problémáinak megoldásában
a biológia tudományának kiemelkedõ jelentõsége
van, de minden embernek tennie kell érte.
-
Biztosítsuk az egészséges életmóddal
kapcsolatos helyes alternatívák kiválasztásához
szükséges tájékozottságot.
-
Megfelelõ tanulói vizsgálatok, természettudományos
kísérletek szervezésével, és ismeretterjesztõ
mûvek feldolgozásával, törekszünk arra, hogy
tanítványaink képesek legyenek az önálló
ismeretszerzésre.
-
Igyekszünk képessé tenni tanulóinkat
arra, hogy az ismeretek elsajátítása folyamán
logikus összefüggésekben, rendszerekben gondolkodjanak
és tudják használni a biológiai objektumokkal
kapcsolatosan a természettudományos megismerési módszereket.
-
Tanításunk során nyilvánvalóvá
tesszük, hogy változó világunkban a biológiai
ismeretek is állandóan bõvülnek, és ezek
nyomon követése szükséges ahhoz, hogy a világ
jelenségeit megértsük.
-
Felkészítjük diákjainkat az áltudományos
gondolkodás felismerésére, kritikus fogadására
és cáfolására.
-
Csoportos tevékenységekkel fejlesztjük
az együttmûködésre vonatkozó készségeket,
és olyan magatartás mintákat mutatunk, mely segít
az emberek sokféleségének elfogadásához.
2., A biológia tantárgy óraszámai a négy- illetve ötosztályos
képzésnél:
|
Négyosztályos képzés
|
Ötosztályos képzés
|
9. évfolyam
|
-
|
-
|
10. évfolyam
|
heti 2 óra
|
-
|
11. évfolyam
|
heti 2 (+2) óra
|
heti 2 óra
|
12. évfolyam
|
heti 2 (+2) óra
|
heti 2 (+2) óra
|
13. évfolyam
|
-
|
heti 2 (+2) óra
|
A + óra számok az emeltszintű képzés óraszámai
3., A kémia oktatásunk céljai és
feladatai:
-
Az általános iskolában megszerzett
ismeretekre építve és a többi természettudományban
szerzett tudással egyre több ponton érintkezve tovább
fejlesztjük a tanulók ismeretrendszerét, világképét
és képességeit.
-
A tanulóknak általános kémia
tudományos igényû tárgyalása a diákok
korábbi szervetlen kémiai tudását is értelmezik,
és olyan alapot adnak a jelenségek megértéséhez,
ami az élõ rendszerekben lezajló bonyolult szerves
kémiai folyamatokat is kezelni tudják.
-
A hétköznapi életbõl vett példák
segítségével tesszük ezt a megismerési
folyamatot életközelivé.
- A diákok anyagismerete gimnáziumi tanulmányaik
során egészül ki a háztartás, a közvetlen
környezet, a gazdaság és a természet szempontjából
kiemelkedõ szerves anyagok tulajdonságaival.
-
Megismerik az egészségkárosító
szenvedélybetegségek kulcsvegyületeit (alkohol, nikotin,
koffein, drogok), és ezek biológiai, társadalmi hatását.
-
Önállóan végeznek, estenként
értelmeznek is kísérleteket, méréseket.
- Fontos cél és egyben lehetõség
a gimnáziumi környezeti nevelés érdekében
a biológia, a földrajz és a fizika tárgyakkal való
integráció. Komoly eredményeket lehet így elérni
a környezeti nevelés terén a diákok környezetszemlélete,
értékrendje és mindennapi szokásaik tekintetében
is.
-
A tantárgyi koncentráció egymást
erõsítõ hatása eredményeként a
10. évfolyam végére már színvonalas,
tudományos értékû szóbeli és írásbeli
szövegalkotásra lesznek képesek a diákjaink.
- A kémiatanulás során olyan ismeretrendszert
és képességkészletet sajátítanak
el a diákok, amely továbbépíthetõ alapot
ad a mindennapi élet szintjén az anyagok és a velük
kapcsolatos információk kezeléséhez, amely ismétlés
és gyakorlás után sikeres kémia érettségi
vizsgára készít fel, és amely megfelelõ
kiegészítéssel lehetõvé teszi a felsõfokú
tanulmányok folytatását.
4., A kémia tantárgy óraszámai a
különbözõ képzési formáknál
felmenõ rendszerben
KÉPZÉSI FORMA
|
9.
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
matematika specializáció
(5 osztályos)
|
1 óra
|
1,5 óra
|
1,5 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
német nemzetiségi tagozat
(5 osztályos)
|
-
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
informatika specializáció
(5 osztályos)
|
1 óra
|
1,5 óra
|
1,5 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
informatika specializáció
(4 osztályos)
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
-
|
kiemelt angol nyelvi képzés
(4 osztályos)
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
-
|
általános tagozat
(4 osztályos)
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
-
|
Arany János HHT TP
|
-
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
Nyelvi elõkészítõ
kiemelt angol nyelvi képzéssel
|
-
|
2 óra
|
2 óra
|
+2 óra
|
+4 óra
|
A + óra számok az emelt szintű képzés óraszámai
Mindkét tantárgynál a fenti célok
elérését a kötelezõ óraszámok
mellett szakkörök, tehetséggondozó és versenyfelkészítõ
foglalkozások szervezésével biztosítjuk.
9. évfolyamon (NyEK) "Természetismeret"
néven - a fizika és a földrajz munkaközösséggel
együtt - természettudományos képzést nyújtunk
a diákoknak. Ennek célja, hogy addig is, amíg a tantervi
elõírásoknak megfelelõen elkezdik tanulni ezeket
a tantárgyakat, szinten tartsuk a 8. osztályból hozott
természettudományos ismereteket, illetve ahol kell, egy szintre
hozzuk a különbözõ iskolákból érkezett
diákok tudását.
B. Testnevelés a Lovassy László Gimnáziumban
Iskolánkba elsõsorban olyan tanulók jelentkeznek,
akik azért választják gimnáziumunkat, hogy folyamatos
magas szintû képzésben vehessenek részt, ezzel megalapozva
a felsõfokú intézményekbe való bekerülésüket
és ottani eredményes tanulmányaikat. Diákjaink kis
százaléka folyatat aktív sporttevékenységet,
ezért a testnevelési munkaközösségre hárul
az a feladat, hogy a szellemi terhelés egyoldalúvá válását
segítse megakadályozni. Az a célunk, hogy a tanulással
töltött sok órányi mozgásszegény idõszak
hatásait megpróbáljuk kiegyensúlyozni. Nagy hangsúlyt
helyezünk az erõ és állóképesség
fejlesztésére, mely a fenti célt jól szolgálja.
Reméljük, hogy a megtanult mozgásanyagot és az átélt
sikerélmények emlékét tanítványaink
magukkal viszik felnõtt korukba is és kialakul a rendszeres testmozgás
iránti igényük. A testnevelési- és labdajátékok
gyakorlása kiváló aktív pihenést jelent és
eredményesen segítheti a pszichés terhelés, stressz,
szellemi fáradtság hatásainak oldását.
Munkánkat a következõ tárgyi feltételek
mellett végezzük:
-
11 x 22 m-es parkettázott tornaterem
- 16 x 30 m-es parkettázott tornaterem
-
15 x 6 m-es mûanyag borítású
erõsítõ szoba
-
bitumenes borítású kézilabdapálya
-
150 m-es salakos futópálya
A labdajátékok közül teremben a röplabdát
és a kosárlabdát oktatjuk, szabadtéren pedig a labdarúgás
a legkedveltebb sport.
Lehetõségünk van a városi uszoda használatára.
A 10. évfolyamosok fél éven keresztül heti egy óra
úszásoktatásban részesülnek.
Folyamatos iskolaorvosi szûrésen ellenõrzik a diákok
testi fejlõdésének alakulását, deformitások
észlelésekor szakvizsgálatra utalják a tanulókat.
Amennyiben gyógyulásuk megkívánja, szakképzett
gyógytestnevelõ irányításával dolgoznak.
Több évtizedes hagyománya van iskolánkban a téli
sítábor szervezésének.
A városi középiskolás versenyrendszerben mindig részt
veszünk, évek óta kiemelkedõ eredménnyel. A megye
"Jó tanuló, jó sportoló"-ja címet
már sokszor vehette át Lovassys diák.
2005-tõl testnevelés tantárgyból is lehet érettségi
vizsgát tenni, emelt- és középszinten is. A diákok
érdeklõdési körét és az iskola tárgyi
feltételeit figyelembe véve, munkaközösségünk
csak a középszintre való felkészítést
vállalja fel. (Még ehhez is külsõ személyi és
tárgyi segítségre van szükségünk.)
Testnevelés óraszámok:
|
Óraszám
|
9. évfolyam
|
heti 2,5 óra
|
10. évfolyam
|
heti 2,5 óra
|
11. évfolyam
|
heti 2,5 óra
|
12. évfolyam
|
heti 2,5 óra
|
13. évfolyam
|
heti 2,5 óra
|
*
*
© 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém
|
|
|
|
|