Informatika munkaközösség
A munkaközösség az iskola újabb tanári
szakmai közösségeihez tartozik, a 90-es évek elején
jött létre. Megalakulása és feladatai az akkori helyzetbõl
fakadtak. A személyi számítógépek és
az informatika robbanásszerû terjedésével nélkülözhetetlenné
vált az informatika tanítása az iskola tanulói számára
is. A munkaközösség feladata volt az, hogy ennek a tantárgyi
kereteit, tanterveit és tananyagait kidolgozza. Ehhez abban az idõben
szinte semmi elõzmény vagy külsõ szakmai támogatás
nem állt rendelkezésre. A korszerû tudás szempontjából
ilyen fontos területen az iskola nem maradhatott le, sõt élen
járó megoldásokat kellett találnunk, erre köteleztek
bennünket az iskola hagyományai és ezt várták
tõlünk a kollégáink is.
A NAT elsõ változata (1995.) ismerte el elõször
önálló és a középiskolákban is
tanítandó mûveltségi területként az informatikát.
Ezt megelõzõen a Lovassyban a technika tantárgy órakeretében
folyt az informatika oktatása. Elsõsorban alapvetõ alkalmazói
ismeretek tanítására volt lehetõség. Kivételt
képezett a 90-es évek elején indult informatika tagozat,
ahol a tananyagban a programozási ismeretek voltak túlsúlyban,
és természetesen az informatika óraszáma is jóval
magasabb volt, mint a többi osztály esetében. Megemlítendõ,
hogy ezekben az években a matematika tagozatos diákjainknak is
elsõsorban programozást tanítottunk.
A munkaközösség létszáma ebben
az idõben 4 fõ volt, kezdetben a tanárok látták
el az iskolainformatikusi-rendszergazdai teendõket is.
Jelentõs változást hozott a kétszintû
érettségi bevezetése. (Az elsõ kétszintû
érettségi 2005. májusában volt.) Egyrészt
minden osztályban kötelezõvé vált az informatika
tanítása, legalább az alapvetõ alkalmazói
ismeretek a NAT, illetve a kerettantervek által rögzített
szinten, másrészt magasabb óraszámok is járultak
a feladathoz. Az informatika tagozat tantervét is át kellett dolgoznunk
a némi késéssel megjelenõ részletes érettségi
követelményeknek megfelelõen. A változások
lényege az volt, hogy a programozással és algoritmizálással
szemben megnövekedett az alkalmazói ismeretek aránya.
Az új tantervek és követelmények nem
jártak együtt sem a szakmódszertan hasonlóan erõteljes
országos fejlesztésével, sem új taneszközök,
például megfelelõ tankönyvek megjelenésével.
A munkaközösségre hárult a feladat, hogy ezeket a fejlesztéseket
amennyire ez erõnkbõl tellett elvégezzük.
Száz oldal szám írtuk a segédleteket, amelyeket
elektronikus formában adtunk át a diákjainknak. Tömegesen
készítettük a feladatokat és feladatlapokat, hogy
az új követelmények szerint is jó eredménnyel
vizsgázzanak a diákjaink.
A 90-es évek második felétõl az informatika
tagozatra jelentkezõk algoritmizáló készségének
mérésére dolgoztunk ki módszereket és feladatokat.
Mivel az általános iskolákban ennek a készségnek
a fejlesztésére már akkor sem fordítottak különösebb
figyelmet, az általános iskolás korosztály számára
megyei hatókörû, több fordulós feladatmegoldó
versenyt szerveztünk. Ezek a versenyek igen sikeresek voltak, nem csak
azért, mert sokan vettek részt rajta, hanem azért is, mert
mi magunk is nagyon sokat tanultunk meg arról, hogy milyen képességeket
és hogyan célszerû fejleszteni az informatika tagozaton.
A nyelvi elõkészítõ évfolyamok
bevezetése újabb kihívást és feladatokat
hozott. Ettõl kezdve az iskola minden diákja középszintû
érettségi felkészítõ csoportba járt.
Ennek megfelelõen dolgoztuk át a tanterveket és készítettük
a feladatokat. A befektetett munka meghozta az eredményeket, a középszintû
érettségin is nagyon jó eredménnyel vizsgáznak
a diákjaink. Sokan teszik le az informatika érettségit
elõrehozott érettségi vizsgaként 11. illetve 12
évfolyamon.
A 90-es évek végén az iskola bekapcsolódott
az Arany János Tehetséggondozó programba. Kezdettõl
fogva a program egyik alapvetõ eleme a tanulók felkészítése
az ECDL bizonyítvány megszerzésére. Ez különösen
az elsõ években jelentett komoly nehézséget, mert
a beiskolázott tanulók között rendkívül
nagyok voltak a különbségek. Voltak olyanok is, akik közelrõl
addig számítógépet sem láttak. A munkaközösség
kidolgozott és megvalósított egy olyan oktatási
programot, amely a tanulók túlnyomó részénél
biztosította az ECDL bizonyítvány megszerzését.
A kétszintû érettségi bevezetésével
átdolgoztuk ezt a programot, most már az ECDL követelményektõl
részben eltérõ érettségi követelményeknek
is megfelelve. A megszerzett ECDL bizonyítványok számát
és az érettségin elért eredményeket tekintve
ez a program ma is sikeresnek tekinthetõ.
A munkaközösség tananyagfejlesztõ munkája
tekintélyes. Az informatika tagozat számára a tananyag
túlnyomó részéhez elkészültek a tankönyvpótló
segédletek, évrõl-évre bõvül a saját
módszereinkhez igazodó példatár és ugyancsak
évrõl-évre sok értékes feladattal, segédlettel
bõvül a tehetséggondozó programozói szakkörünk
anyaga is.
Névsor azokról akik tagjai a munkaközösségnek,
illetve akiket munkájuk révén a munkaközösség
egykori tagjaként tisztelünk (zárójelben az idõszak,
amikor nálunk tanítottak):
Báder Anikó (1994-)
Boros Ágnes (óraadó 2011.)
Fekécs Tímea (óradó 1999/200)
Figeczki Zsolt (óraadó 2003/2004)
Horváth Gábor (óraadó 1997/1998)
Kiss Andrea (1998/1999, 2000-)
Medve Anna (1991-1996)
Lipovits Ágnes (1993-2001)
Lõrentei Tamás (1979-1992)
Orbán László Tihamér (1989-1995)
Dr. Öveges Ferenc (1993/1994, 1994-)
Pálffy Zoltán (1994-2002, 2005-)
Patona Bálint (2000/2001, 2004-2009)
Pozsgainé Becze Boglárka (2002-)
Róka József (óraadó 2002-2006)
Smidla József (projektvezetõ: 2010-2011)
Stumpf László (2003-)
Szabó László (1999-)
Szentmarjay Tibor (óraadó: 1997/1998)
Szilágyi Botond (óraadó 1998-2004)
Szuromi Gábor (iskolainformatikus: 2001/2002, projektvezetõ: 2002-)
Vakulya Gergely (projektvezetõ: 2009)
A heti óraszámok a hatályos helyi tanterv
szerint:
Az osztály típusa
|
9.
|
10.
|
11.
|
12.
|
13.
|
Matematika tagozat
|
4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
Német nemzetiségi tagozat
|
4
|
3
|
-
|
-
|
-
|
Kiemelt angol nyelvi képzés
|
4
|
3
|
-
|
-
|
-
|
Arany János Tehetséggondozó
program
|
4
|
2
|
1
|
-
|
-
|
Informatika tagozat
|
4
|
2
|
3
|
4
|
4
|
Az informatika tagozatosok emelt szintû, a többi
tanuló középszintû érettségire kap felkészítést.
Informatika tagozat
Az informatika tagozat honlapja az
címen érhetõ el.
Tárgyi feltételek, szaktantermek
Az iskola nagyon jó technikai feltételeket biztosít
az informatika oktatásához. 4 kiválóan felszerelt
szaktantermünk van, ezekben összesen 66 korszerû tanulói
munkahellyel, Windows 7/MS Office 2007 szoftverekkel, kivetítõkkel,
hangosítással, tantermenként egy nyomtatóval és
szkennerrel valamint külön tanári munkahellyel. Az osztályokat
két 15-18 fõs csoportra bontva tanítjuk.
A helyi hálózat teljesen strukturált, kapcsolt,
nagyobb részt Gigabit Ethernet sebességû. Az iskola egyes
tereit WiFi kapcsolja az alapvetõen kábelezett hálózati
infrastruktúrához. Az internetes kiszolgálók Linux
alatt mûködnek, a fájlszerver illetve körzetvezérlõ
feladatot MS Windows 2008 szerver látja el. Az iskola jelenleg 3 internet
szolgáltatóval rendelkezik. 1996 óta HUNGARNET tagok vagyunk,
saját domainnel, amelynek névszerverét is mi adminisztráljuk.
A rendelkezésre álló sávszélesség
elegendõ ahhoz, hogy bármely idõpontban a munkát
akadályozó késleltetés nélkül tanítható
legyen az internet használata.
*
*
© 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém
|