Az elmúlt 50 év
Az 1949/50-es tanévtől kezdve kötelező nyelvként az oroszt vezették be, a második idegen nyelv kötelező jellegét pedig megszüntették. Ilyen körülmények között köszöntött az iskolára a kor nagy eseménye, az 1956-os forradalom. E - korábban következetesen csak ellenforradalomnak nevezett - tragédia a Lovassy Gimnáziumból is szólított áldozatot. Brusznyai Árpádot, az iskola tanárát egy őrült és elvakult bírói ítélet az akasztófára küldte. Ami az iskolában hosszú éveken át csak a suttogó emlékezet tárgya lehetett, itt most nyíltan leírható: Brusznyai Árpád elfelejtésre ítélt neve az iskola számára tragikusságában is a jóra kötelező történelmi örökséget jelenti. A megzilált 1956-os évet a fegyelem is megsínylette, és erős tanulói ellenérzések közepette alakult meg 1957 áprilisában az iskolai KISZ-szervezet. Az élet azonban - mind konszolidáltabban - ment tovább. Reformok és ellenreformok, megváltónak hitt s azután csendesen elsorvadt kísérletek évei következtek. Az 1958/59-es tanévben kísérletként bevezetett 5 + 1-es oktatással a szakmai képzés jelentősége növekedett iskolánkban.
Az 1963/64-es tanévtől a gimnáziumi oktatás mellett helyet kapott a szakközépiskolai képzés is. Először mezőgazdasági gépszerelő, majd 1966-tól 1981-ig közlekedésgépészeti szakközépiskola működött a Lovassy gimnázium épületében, ami 1968-tól már nem a piaristáktól ránk maradt Vár-beli épület, hanem a jelenlegi, megszokott, sokszor kényelmetlen, szűkös cserháti iskola.
1981-től 1985-ig zeneművészeti szakközépiskolai képzés is
Az új iskolaépület |
folyt intézményünkben, és e hosszú szakközépiskolai kényszerkorszak után ma végre
tiszta profilú gimnáziumként végezhetjük munkánkat.
A jelenlegi iskolaszerkezetben a Lovassy László Gimnázium nevével szinte összenőttek a köztudatban a különböző tagozatok. Ezek közül legnagyobb hagyománnyal a matematika tagozat rendelkezik, de a színvonalas és eredményes oktató-nevelő munka alapján hasonlóan büszkék lehetünk a nemzetiségi német és az informatika tagozatra, illetve a haladó angol specializációra.
1995-ben hatosztályos képzés is indult iskolánkban. Az első kimenő évjárat eredményei - előkelő OKTV helyezések, érettségi és felvételi adatok - bizonyítják az igényes iskolai munkát, az évente ismétlődő többszörös túljelentkezés pedig igazolja, hogy jelentős társadalmi igényt elégít ki Veszprémben és környékén a Lovassy hatosztályos gimnáziumi képzése.
Iskolai oktatásunkba a 2000/2001-es tanévben legutolsóként épült be az Arany János Tehetséggondozó osztály. Ezt a programot az Oktatási Minisztérium indította a kis településeken élő, több tekintetben hátrányos, de jó képességű fiatalok számára. Azok a diákok, akik az Arany János Tehetséggondozó osztályba kerülnek, a program alapján öt évig járnak iskolánkba. Az úgynevezett 0. évnek előkészítő, szintre hozó funkciója van. A tehetséggondozó programban dolgozó tanárok igyekezete alapján reméljük, hogy ezek az osztályok is méltó folytatói lesznek a lovassys hagyományoknak.
Az oktatás országosan is elismert eredményei mellett körültekintően határoztuk meg nevelési alapelveinket. 1997-re elkészült Pedagógiai Programunk a Lovassy Gimnázium legigényesebb, hosszú távú pedagógiai alapvetése, amelyben a nevelőtestület megfogalmazta felelősségteljes munkánk céljait, azokat a szempontokat, kiemelkedő jelentőségű értékeket, amelyek nevelő-oktató munkánk mindennapjait meghatározzák.
A rendszerváltás utáni évek mozgalmassága a gimnázium életére is - közvetlenül vagy közvetve - jelentős hatással volt. A korábban iskolánkban érettségizett diákok eredményeit, sikereit kicsit magunkénak is tartjuk. Csak a legnevesebbeket említve 2000-ben Mádl Ferencet, az országgyűlés a legmagasabb közjogi méltóságba, a Magyar Köztársaság Elnökének választotta. Mádl professzor úr a veszprémi piaristáknál kezdte tanulmányait, 1951-ben azonban már az államosított gimnáziumban érettségizett. Ugyancsak nagyon büszkék vagyunk Freund Tamás akadémikusra, aki 2000-ben elsőként kapta meg a Bolyai-díjat. Olyan kiemelkedő jelentőségű tudományos elismerésről van szó, amelyet nem az államhatalom valamely intézménye ítél oda, hanem a legautentikusabb tudóstestület tagjai, titkos szavazással jelölik meg azt a személyt, akinek a munkássága legnagyobb mértékben hatással van a tudomány fejlődésére, az emberiség sorsára. Freund professzor úr 1978-ban érettségizett a Lovassyban. Kiss Balázs 1990-ben érettségizett iskolánk matematika tagozatos osztályában és Atlantában szerzett aranyérmével Veszprém város első olimpiai bajnoka.
Az iskolában sokáig emlékezetes rendezvények is voltak ezekben az években. 1996-ra a millecentenárium évére elkészült az állandó iskolatörténeti kiállítás. Ugyancsak 1996-ra készült el, hét éves munka után teljes szépségében A Fal. A 22 m széles 2,5 méter magas, honfoglalás kori motívumokat ábrázoló alkotás egyedülálló szépségű, értékes munka, a Lovassy László Gimnázium diákjai keze munkája. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc emlékére nagy sikerű, az ország legelismertebb szakembereinek részvételével zajló előadássorozatot rendeztünk, amelyre iskolánk tanulói és tanárai mellett a városból is többen eljöttek.
Iskolánk tanulói a legkiválóbb szereplői voltak az 1987-ben régi formájában felújított keszthelyi Helikon ünnepségeinek is. 2000-ben egyedüli iskolaként már másodszor nyertük el a legeredményesebben szereplő iskolának járó vándorserleget, ezúttal 144 résztvevő dunántúli középiskola közül. 2000-ben színvonalas emlékhangversennyel ünnepeltük a Lovassy-kórus alapításának 50. évfordulóját.
Az itt tanuló fiatalok igen jó eséllyel
pályáznak a legnagyobb presztízsû egyetemekre, fõiskolákra,
és ott megállják helyüket. Az érettségizett
diákok biztos szaktárgyi tudással, megbízható
nyelvismerettel vághatnak neki a felsõfokú tanulmányoknak.
Kiemelkedõen szerepelnek diákjaik országos
tanulmányi versenyeken. 2008-ban a legrangosabb Országos Középiskolai
Tanulmányi Versenyeken (OKTV) az iskola a legeredményesebb vidéki
gimnázium volt.
A magas színvonalú tanulmányi munka mellett
- a 2007-re teljesen megújult, tornacsarnokkal bõvített
épületben - élénk diákélet zajlik, kiemelkedõ
a Lovassyban a mûvészeti nevelés és a diáksport
élet is.
Az iskola 2008-ban sikeresen pályázott a Tehetséggondozó
középiskola címre. Ugyanebben az évben a Semmelweis
Egyetem Partneriskolájává fogadta annak elismeréseként,
hogy hosszú idõn keresztül a Semmelweis Egyetem legkiválóbb
hallgatóit adó középfokú oktatási intézmények
egyike volt.
2009-ben elnyerte a Kiváló érettségiztetõ
vizsgahely kitüntetõ címet és ugyanebben az évben
együttmûködési megállapodást kötött
a Pannon Egyetem Mûszaki Informatikai Karával.
Az iskolába járó diákok számára -
egy befogadó, sokszínû közösség tagjaként
- az emelt szintû képzéseken, egészséges versenyszellem
mellett, tanáraikkal és diáktársaikkal együttmûködve
a tudás megszerzése érték.
Írta: Homonnai János
*
© 2019. Lovassy László Gimnázium, Veszprém
|